Zoeken

De basics van fotografie: de belichtingsdriehoek

Als beginnend fotograaf durf je wel eens de automatische stand te gebruiken, en dan denk je waw ik ben best goed! (no shame, no judge we've all been there). Maar laten we je nu op een hoger niveau tillen. Als fotograaf moet je jouw camera vanbinnen en vanbuiten kennen. Om jezelf uit te dagen en beter te worden, shoot je best op de 'manuele stand'.


Het allerbelangrijkste dat je als beginnend fotograaf kan leren is de belichtingsdriehoek! Wanneer je deze onder de knie hebt zullen je foto's cristal clear en zo scherp als een mes zijn. In de belichtingsdriehoek staat in elke hoek één variabele die de belichting beïnvloeden:


  1. Diafragma: de lensopening

  2. Sluitertijd: de tijd dat het licht op de sensor valt

  3. ISO: de lichtgevoeligheid van de sensor

1. diafragma


Het diafragma is eigenlijk net zoals je pupil, een opening van een bepaalde grootte waar licht doorheen valt. Het diafragma heeft een sterke invloed op de scherptediepte, of ook wel 'ne wazige of scherpen achtergrond'. Nu moet je even goed opletten, want ik ben hier zelf heel vaak in de war geweest!Een groot diafragma = een grote opening = veel licht die binnenvalt MAAR hierbij hoort een klein diafragmacijfer zoals f/1.8. Door een groot diafragma te gebruiken creëer je een wazig achtergrond of zoals in fotografietaal "bokeh".


Onthoudt dus een klein diafragmacijfer= veel licht = wazige achtergond ;) !! als je een lens koop, check dan zeker wat het max. en min. diafragma is. De lenzen die ik gebruik: Nikon 50mm 1.8 en de Sigma 35mm 1.4Een klein diafragma= een kleine opening en dus minder licht dat binnenvalt. Hierbij hoort een hoger diafragmacijfer zoals f/22. Je achtergrond zal nu dus scherper zijn. Ik raad ook aan wanneer je meerdere personen in 1 beeld trekt, om dan een hoger diafragmacijfer te gebruiken.

2. Sluitertijd

De sluitertijd is simpel gezegd de tijd dat het licht in de camera komt. De sluitertijd van een foto wordt weergegeven in een breuk van seconden. Het is een belangrijk onderdeel als je bewegende onderwerpen fotografeert. Hoe korter de sluitertijd, hoe minder licht er binnenkomt bv. 1/1600Hoe langer de sluitertijd, hoe meer licht er binnenkomt bv. 1/100maar als je bij een lange sluitertijd beweegt dan is je foto gegarandeerd onscherp, dus tip: gebruik een statief indien nodig!

Wil je graag jezelf eens uitdagen? Ga bij een weg of op een plaats waar veel auto's passeren staan. Zet je camera op je statief en neem een foto met erg lange sluitertijd zoals 1/8 of zelfs 1 minuut. Het geeft een extra effect als je in de avond shoot en de lichten van de auto's aan zijn. Toon me je resultaten via Dm op instagram!

3. ISO


ISO is de lichtgevoeligheid van je sensor. Net als een camera, hebben je ogen ook een bepaalde gevoeligheid voor licht. Wanneer je het licht uitdoet in een donkere kamer hebben je ogen ook even tijd nodig om zich aan te passen. Eerst zie je helemaal niks en na een tijdje begin je vormen te onderscheiden, dat is omdat je ogen in die tijd de gevoeligheid voor licht hebben aangepast. ISO heeft dus dezelfde functie. Pas wel op met ISO, want hoe hoger je gaat, hoe meer kans op ruis. Verhoog je ISO dus enkel indien het echt nodig is!

Hoe werkt de belichtingsdriehoek?


De belichtingsdriehoek is eigenlijk de perfecte balans tussen de 3 variabelen. Iedere fotograaf heeft een andere tactiek, maar ik leg je graag de mijne uit. Als portretfotograaf shoot ik meestal met een groot diafragma (of klein diafragmacijfer) van f/1.4 tot f/2.8 ongeveer. Meestal shoot ik aan f/1.8 en afhankelijk van de scherpte van mijn foto pas ik deze aan. Deze variabele staat bij mij meestal vast. Na het diafragma speel ik met mijn sluitertijd.


Bij een zonnige dag ligt dit snel bij 1/1600. Bij een grauwe dag kan dit 1/250 zijn. Als portretfotograaf shoot ik heel veel in een stad of op verschillende locaties waardoor een statief meesleuren dikwijls niet haalbaar is. Als laatste pas ik mijn ISO aan, als mijn foto's nog steeds te donker uitkomen. Maar pas hier mee op, want een hoge ISO kan voor veel ruis in je foto's zorgen en geloof me, dat wil je echt niet.

Ik start met een ISO van 100 en verhoog die geleidelijk. Geen stress als je met een model werkt, vraag hem/haar gewoon om even geduldig te zijn. Want als je probeert te overhaasten is de kans groot dat je met onderbelichte of overbelichte foto's thuiskomt. Ik neem altijd 2-3 testfoto's en zeg dit dan ook aan mijn model "ik neem eerst even wat testfoto's, ik laat je weten wanneer we echt beginnen, doe nu gewoon maar een beetje dom ofzo".

Take your time en leer je camera zo goed mogelijk kennen!Zit je nog met vragen of wil je extra tips? Stuur me dan gerust een DM via instagram @gaellewyphotographyOf laat een reactie achter op deze blog!

Let's shoot!

  • White Instagram Icon
  • White Facebook Icon
  • White YouTube Icon
  • White Pinterest Icon
I'D LOVE TO HEAR FROM YOU

PR+ Questions

Brugge, West-Vlaanderen, België

© 2020 by Gaëlle.