Zoeken

Tips voor fotograferen met de 50mm f/1.8 (of f/1.4) lens.

Je kent en hebt ‘m vast wel, de wereldberoemde nifty fifty, DE lens die iedere portretfotograaf op zak moet hebben. Ook ik ben er schuldig aan, en wat ik ook doe, mijn nifty fifty ligt altijd binnen handbereik. Om kort samen te vatten, de zogezegde ‘lens voor beginners of amateurs’, ligt mij nader bij het hart, en wordt ook nog steeds door professionele fotografen gebruikt. In deze blog lees je enkele tips over hoe je de 50mm f/1.8 (of f/1.4) best gebruikt.

Zet het diafragma niet helemaal open.


Hoe verleidelijk het ook is, gebruik niet bij alle foto’s f/1.8 alleen maar omdat jet kan. In het begin deed ik dit ook, want het geeft je een prachtige scherptediepte. Het veld dat scherp is is zo klein bij 1.8 dat je geluk moet hebben om precies op de ogen scherpte te krijgen. Vaak heb je dus maar half scherpe foto’s. Probeer eens tussen 2 en 2.8 te shooten, je scherptediepte zal nog altijd mooi genoeg zijn, maar je foto zal scherper uitkomen.

Let op de ogen


Soms zie je dat er maar 1 oog scherp is. Bij zo’n scherptediepte zie je dus al snel dat als de persoon zijn hoofd iets draait één oog onscherp is. Kies voor een iets kleiner diafragma of zorg ervoor dat de persoon recht kijkt naar de camera.

Neem afstand

De 50mm stelt lastig scherp als je te dicht staat, neem dus genoeg afstand van het onderwerp!

Kies je scherpstelpunt

Kies voor 1 scherpstelpunt (Single shot focus). Zet het scherpstelpunt op het oog van je model, zo weet de camera beter waar hij moet focussen en vergroot je de kans op scherpe foto’s.

Beweeg

De 50mm is een primelens, dat betekent dat je eigenlijk niet in-en uit kan zoomen. Dat zorgt er dus ook voor dat je creatiever kan omspringen met hoeken. Wees niet beschaamd om dichter bij je model te gaan staan, beweeg rond het model om de juiste hoeken te vinden, ga naar voor en eens naar achter. Probeer een High angle (my fav hihi) of een low angle (iets moeilijker met de 50mm). Maar beweeg vooral, zo vermijd je dat je beelden er telkens eentonig uitzien. Haal vooral je creatieve kant naar boven.

Deze blog was iets korter en meer naar starter fotografen gericht, maar wie weet heb ik de gevorderde lezers ook nog iets bijgeleerd. Laat mij weten in de comments als je de blog interessant vond! Volgende blog zal iets langer zijn, maar het zijn nogal drukke periodes voor mij nu!

Ik zie je volgende week terug hier, zelfde dag (woensdag), zelfde uur (12u30)! Psssst! Vergeet me niet te volgen op Instagram en Facebook 😉

Let's shoot!

  • White Instagram Icon
  • White Facebook Icon
  • White YouTube Icon
  • White Pinterest Icon
I'D LOVE TO HEAR FROM YOU

PR+ Questions

Brugge, West-Vlaanderen, België

© 2020 by Gaëlle.